perjantai 12. marraskuuta 2010

MVV, päivä 2, osa 2

Aamupäivän Alf Rehnin puheenvuoron jälkeen oli vaikea keskittyä enää mihinkään muuhun kuin tulevaisuuden uusiin vaihtoehtoihin. Seuraavanlaista tietoa tarttui kuitenkin mukaan..

Sub TV:n kanavajohtaja Maaretta Tukiainen toi mukanaan uusimmat trendit ja uutiset Cannesin tv-messuilta. Katsomiskokemus tulee rikastumaan esimerkiksi yhteisöllisen tv:n muodossa; Tukiainen puhui niin sanotusta kahden screenin katsomistavasta eli siinä televisiosta katsottua ohjelmaa kommentoidaan samaan aikaan esimerkiksi Facebookissa. Katsomiskokemuksesta tulee siis jaettua katsomista. Toinen trendi on "transmedia storytelling", monimediainen kerronta. Siinä tarinaa kerrotaan usean välineen kautta, mikä mahdollistaa myös katsojien osallistumisen "tapahtumaan".


Päivän kolmas mielenkiintoinen esiintyjä oli SDP:n puoluesihteeri Mikael Jungner. Tuttuun tapaansa Jungner kertoi tarinoita sosiaalisesta mediasta. Vaikka alunperin sosiaalisesta mediasta innostuneet ihmiset ovatkin alkaneet kyseenalaistaa sen mielekkyyttä (esimerkiksi sosiaalisen median kuva siitä, mitä ihminen on, on pielessä), on jokaisen kuitenkin myönnettävä, että sosiaalinen media on tehokas: Jungnerin mukaan tunnevaste tietotulvassa säilyy, mistä esimerkkinä on vertaissuositukset. Jos joku suosittelee tuotetta kaupassa, harva ottaa suosituksesta onkeensa. Toisin on netissä ja esimerkiksi keskustelupalstoilla.

Sosiaalisen median etu on myös siinä, että tieto kulkee siellä ilman kustannuksia. Esimerkkinä Jungner kertoo groudsourcingin hyödyntämisestä Haitin maanjäristyksen yhteydessä. Vapaaehtoisjoukko kävi läpi satelliittikuvia netissä tuhoalueesta määritelleen alueet, joilla oli kuollut/elävä/eos-ihminen.

Pari irrallista ja hyödyllistä ajatusta Jungnerilta.
1) Sosiaalinen media on ihmisgoogle.
2) Käytettävyys netissä on yhtä kuin pastellisävyt ja pyöreät kulmat.
3) Ihmiset muuttavat harvoin mielipidettään joukon räyhäämisen takia: oivaltaminen on ainoa tapa päästä ennakkoluulon yli.
4) Idea ei ole arvokas, koska niitä on paljon. Arvokasta on se, miten idea konkretisoituu teoiksi.

Päivän kruunasi Franticin toimitusjohtajan Sami Relanderin puheenvuoro. Relander puhui digitaalisen maailman saastumisesta ja sen hallinnasta. Lyhyesti hänen puheenvuoronsa voisi tiivistää seuraavaan lauseeseen: "Nykytilanteen analysointi ei riitä kovin pitkälle, vaan pitää mennä sinne, minne pallo on menossa." Kun mitta tulee täyteen, palataan perusteisiin ja valta siirtyy instituutioilta yksilöille.

Jotta uutta pystytään luomaan, tulee UNELMOIDA.

-Anu Isoaho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti