torstai 11. marraskuuta 2010

MVV, päivä 2, osa 1

Markkinointiviestinnän viikon toinen päivä 27.10.10 oli kerrassaan mielenkiintoinen. Suunnistimme ensimmäiseksi kuuntelemaan Åbo Akademin liiketalouden professori Alf Rehniä. Rehn pääsi viime vuonna ainoana suomalaisena The Times -lehden Thinkers 50 -sivustolla liikemaailman huippuajattelijoiden listalle. (Hyvä juttu Rehnistä oli esimerkiksi lauantaina 6.11.10 Helsingin Sanomissa.) Hän on sanonut "pahasti" niin Nokiasta, sosiaalisesta mediasta kuin brändeistäkin, mutta ainakin minulle tuli hänen puheestaan ennen kaikkea helpottunut olo: vihdoinkin joku uskaltaa pyytää ihmisiä ottamaan järjen käteensä. Mitä Rehnin puhe sitten piti sisällään?


Rehn vastasi häntä kohtaan osoitettuun kritiikkiin. Miksi ihmisten innostus sosiaalista mediaa kohtaan on hänen mielestään huolestuttavaa? Ensiksikin ihmiset muodostavat kiintymyssuhteen asioihin ja silloin on aina vaarana se, että kyseessä oleva asia "rakastetaan kuoliaaksi". Toiseksi on olemassa asia nimeltään "The Law of Large Numbers". Kun yhä useampi henkilö yrittää, yhä useampi myös epäonnistuu. (Rehn viittaa 22.9.10 julkaistuun Mainostajien liiton mainosbarometriin, jonka mukaan 94 % yrityksistä aikoo hyödyntää sosiaalista mediaa ensi vuonna markkinoinnissa. Kuinka moni oikeasti sen toteuttaa ja kuinka moni tietää tarpeeksi esimerkiksi siitä, mikä toimii sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa ja Twitterissä?) Kaikilla ei voi siis olla aina kivaa. Rehn nosti esiin myös kysymyksen "mitä tapahtuu keskustelulle?". Epämiellyttävä kysymys sillon, kun uskotaan, että tiedetään jo kaikki. Menossa on siis teini-iän ongelmien toinen vaihe.

Rehnin mukaan on tärkeää pohtia sitä, miten me ihmisinä näemme tulevaisuuden. Ihmisillä on tapana jäädä kiinni tiettyyn tulevaisuudenkuvaan ja voimme nähdä kaksikin vaihtoehtoa mutta emme kolmatta. Uusia haasteita ovat moninaisuuden oikea tuleminen, lupauksien lunastaminen ja eksploitaation välttäminen. Moninaisuus näkyy myös siinä, miten teknologia nähdään. Sosiaalinen media on pidettävä hengissä, mutta se ei auta, mikäli organisaatiot eivät muutu samalla. Organisaation ongelmaksi muodostuukin se, miten "organisoidaan organisaatio" ottamaan vastaan sosiaalinen media. Organisaation päälogiikka kun on vastustaa muutosta ja luoda rauhallisuutta. Minkälaista organisaatioteoriaa sitten tarvitaan? Tähän Rehn ei anna suoraa vastausta, mutta koska organisaatio ei muutu itsestään, on asiaa mietittävä tarkkaan.

Rehn huomauttaa, että sosiaalinen media syntyi noususuhdanteen aikana. Runsauden aikakaudesta olaan nyt menossa johonkin suuntaan mutta mihin. Ylioptimistinen ajattelumme voi osoittautua ongelmalliseksi ja meidän on hyväksyttävä ajatus siitä, että kaikki ei tule menemään parhain päin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tarvetta uudelle ajattelulle on siis olemassa. Viestintä on oikeasti tärkeää, eivätkä ainoat vaihtoehdot ole kopiointi ja hypen ostaminen. (Passiivisuus ja hiljaisuuskin voivat olla ok.)

Lopuksi eväitä arkeen. Mitä on ETC? Emotions, Trust, Control. Markkinointiviestintä ei voi aina olla kivaa (Emotions), keskustelua on oltava, jotta luottamus säilyy silläkin uhalla, että syntyy vastareaktioita ja -ilmiöitä (Trust) ja tulee miettiä, miten oikeasti voidaan hallita sitä, mitä tulee tapahtumaan (Control).

-Anu Isoaho
(Puhe oli niin innostava, että tekstissä osa voi olla omaa tulkintaani.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti