torstai 28. lokakuuta 2010

Markkinointiviestinnän viikko, päivä 1, osa 1

Tämän vuoden Markkinointiviestinnän viikko järjestettiin Wanhassa Satamassa Helsingissä 26.-27.10.2010. Osallistuin tilaisuuteen ensimmäistä kertaa ja päivien aikana tarjolla ollut hyvien puhujien ja uuden, ajankohtaisen tiedon määrä yllätti täydellisesti. Ensimmäisen päivän aikana otettiin muun muassa haltuun "Global PR Toolkit" (esittelijänä toimi Richard Houghton, ICCO:n toimitusjohtaja) ja kansainvälistä viestintää (esittelijänä vanhempi viestintäkonsultti Mari Saarinen AC-Sanafor Oy:stä).

Näytteilleasettajia olivat käytävät ja hallit täynnä. Hienoa oli päästä ensimmäistä kertaa testaamaan iPadin toimivuutta; hyvin siinä esimerkiksi Suomen Kuvalehden materiaali toimi. Lehtijuttuun Afganistanista oli lisätty video, mikä rikastutti lukukokemusta. Vaikka laitetta onkin kritisoitu siitä, että se on iPhone suurennetussa koossa, on se mielestäni miellyttävä käyttää ja toimii hyvin esimerkiksi matkoilla. Se on kannettavaa tietokonetta huomattavasti kevyempi ja näytöllä olevaan näppäimistöön tottui nopeasti. Perinteistä paperilehteä ja kirjaa en tosin ole valmis vaihtamaan pois!

Yhdestä päivän mielenkiintoisimmasta puheenvuorosta vastasi MTV Median tuoteryhmäpäällikkö Pasi Raassina. Hän kertoi mainonnan eri tasoista verkkomediassa. Mielenkiintoisia huomioita oli useita: netti-tv on erinomainen kohderyhmämedia, sisältöyhteistyö on nousussa (esimerkiksi MTV:n Helmi-sivuston ja Nivean yhteistyö) ja sosiaalinen media on muutakin kuin Facebook ja asiakassuhde. Sosiaalista mediaa on esimerkiksi kommentointimahdollisuus urheilu-uutisten yhteydessä ja näin muodostuu helpommin lojaliteettisuhde mediaa kohtaan. MTV:n urheilu-uutisia netissä on kommentoitu yli 3 miljoonaa kertaa!

Sanoma Magazines Finlandin Yritysjulkaisujen verkkopäätoimittaja Harri Lindfors ja tuottaja Outi Pippuri toivat sanomaa tarinoiden merkityksestä. Tarinat tarjoavat tarttumapintaa ja journalismi puolestaan on tosielämän tarinaa. Lehdellä on henkilökohtainen side asiakkaaseen ja onkin tärkeää miettiä, keitä ovat ihmiset joille lehteä aletaan tehdä. Hyvin tehty sisältö koukuttaa myös verkossa ja samalla se nousee hakukoneoptimoinnissa. Siinäpä muistettavaa seuraavaksi kirjoituskerraksi! MVV:n päivä 1 jatkuu vielä seuraavassa blogikirjoituksessa...

-Anu Isoaho, teksti ja kuva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti