torstai 3. kesäkuuta 2010

Pohjois-Pohjanmaan LUOTU-päivä Hotelli Lasaretissa

Tiistaina 18.5.2010 Lokkaali kävi verkostoitumassa. LUOTU-päivä on Pohjois-Pohjanmaalla toimivien luovien alojen, kulttuuri- ja matkailusektorin, hyvinvointi sekä ICT-alan yritysten yhteinen matchmaking-tilaisuus, jossa osallistujat voivat kertoa omasta yrityksestään ja osaamisestaan ja samalla tutustua mahdollisiin uusiin yhteistyökumppaneihin kahdenkeskisissä tapaamisissa. Näin yritykset pääsevät laajentamaan verkostojaan yllättävillekin tahoille.

Tapahtuma pyrki antamaan vastauksia seuraavanlaisiin kysymyksiin:
Haluatko tavata muita oman toimialasi yrityksiä?
Tiedätkö, mitkä omaa toimialaasi lähellä olevat alat voisivat olla sinulle hyödyksi, kun kehität liiketoimintaasi?
Kaipaatko apua ja kansainvälistymiseen?



Päivän aikana luotiin uusia kumppanuuksia ja kuultiin rohkaisevia sanoja. Elinkeinolaitoksen johtaja Juha Ala-Mursula puhui uuden elinkeinoliikelaitoksen strategisista tavoitteista ja projektipäällikkö Maarit Hohtokari Sillanrakentajista luovien alojen vientiagenteista. Mielenkiintoista oli myös kuulla pohjoismaisesta yhteistyöstä, kun taikuri Joni Pakanen (www.jonipakanen.com) ja tuottaja Anna Viklund (www.vonbranaproductions.com) kertoivat meneillään olevasta yhteistyöhankkeestaan The Magic of Lapland. He vinkkasivat myös tarkastamaan Nordic Business Link-nettisivuston (www.nordicbusinesslink.eu) ja ottamaan yhteyttä Henry Koivukankaaseen ja Ouluseutu Yrityspalveluiden Heikki Tunkkariin, mikäli pohjoismainen yhteistyö kiinnostaa.

Lokkaalin matchmaking-tapaamiset alkoivat taikuri Joni Pakasen tapaamisella. Joni kertoi lisää tapahtumatuotantoon liittyvistä asioista. Toisena verkostoitumiskohteena oli Mainostoimisto Hiottu (www.hiottu.fi), jonka palveluista etenkin ilmoitusvalmistusjärjestelmä ja verkkolehtialusta kiinnittivät Lokkaalin huomion. Ilmoitusvalmistusjärjestelmä toimii hyvin esimerkiksi autoliikkeiden ja kiinteistönvälitysfirmojen säännöllisesti toistuvassa ilmoittelussa samassa lehdessä.

Päivän aikana tapasimme myös valokuvaaja ja tuotantojärjestäjä Marjo Väisäsen. Marjolla on toiminimi Tmi Marjo T. Väisänen (www.marjovaisanen.fi) ja hän pystyy tarjoamaan myös valokuvauskoulutusta. Juttelimme myös liikkuvan kuvan ammattilaisen Henri Turusen kanssa Psykerö Productionsista (www.psykero.com).

Iltapäivän aikana tapasimme freelancer-toimittaja ja valokuvaaja Kati Valjuksen (www.kativaljus.fi), joka toivoi Lokkaalin järjestävän koulutusta myös freelancereille. Etenkin tekijänoikeuskysymykset sekä toimittajien ja valokuvaajien yhteiset koulutukset olivat toivottuja kokonaisuuksia. Valjus huomautti, että on hyödyllistä kuulua free-liittoon, mutta on hieman ongelmallista, kun samaan aikaan ei voi kuulua rinnakkaisiin alajaostoihin kuten esimerkiksi Pohjois-Suomen Sanomalehtimiesyhdistykseen. Facebookkiin ollaan tekemässä Pohjoisen vapaat-ryhmää, joka toisi pohjoisessa toimivia freelancereita mahdollisesti lähemmäksi toisiaan.

Attorneys at Law Kokko & Vähäsarja Ltd.:n asianajaja Niilo Vähäsarja (www.kokkolex.fi) kertoi seuraavaksi asiantuntijapalveluistaan. Yrityksellä on osaamista etenkin aineettomien oikeuksien ja liikejuridiikan aloilta ja Vähäsarja kertoikin luovien alojen tekijänoikeuskysymysten olevan aina ajankohtainen asia. Mainostoimisto Alfa-Tiimin (www.alfa-tiimi.fi) graafinen suunnittelija Matti Pohjola antoi puolestaan vinkkejä yritysilmeen tekemiseen ja firman sivuilta onkin ladattavissa ilmainen yritysilmeopas. Lisäksi Alfa-Tiimillä on tarjottavana muun muassa www-julkaisujärjestelmäpalveluita. Tapasimme myös Tuonela Productions Ltd.:n (www.tuonelaproductions.com), joka on selain- ja lautapelejä (esimerkiksi The Club) tekevä pelifirma. Tuonelan myyntijohtajaa Mikko Lahtista kiinnosti erityisesti se, millaisia mahdollisuuksia olisi rakentaa verkostoa lehtien välille esimerkiksi pelipalveluiden avulla. Pelit voivat toimia brändinvahvistustyökaluina. Alalla tapahtuvaa nopeaa kehitystä mietittiin yhdessä ja Lahtinen heittikin ilmaan mielenkiintoisen ajatuksen: “Entä jos pelit olisi keksitty ennen kirjaa?”

Päivän lopuksi tapasimme Avania Consulting-yrityksen (www.avania.fi) toimitusjohtajan Janne Kuntolan, joka kertoi verkkokaupasta, internet-mainonnasta, käytettävyystutkimuksesta ja hakukoneoptimoinnista sekä siihen liittyvistä analyysipalveluista. Erityisen mielenkiintoista oli pohtia Google-optimointia: miten vaikuttavat otsikot, hakusanat ja linkit siihen, kuinka näkyvällä paikalla nettisivusi ovat netin hakutuloksissa. Katso myös Jannen blogi osoitteesta www.verkkokauppaopas.com.

-Anu Isoaho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti