torstai 3. kesäkuuta 2010

Digitaalinen jalanjälki-tapahtuma Helsingissä 20.5.2010

TBWA\Helsingin toimitusjohtaja Petteri Kilpinen isännöi torstaina 20.5. Helsingissä järjestettyä Digitaalinen jalanjälki-tapahtumaa. Päivän pääpuhuja oli Taneli Tikka, joka on Suomen Internet-palveluiden toimialan tunnetuimpia nimiä ja sarjayrittäjiä. Lisäksi TBWA\Helsingin digitaalisessa toimistossa DIEGOssa konseptisuunnittelijana työskentelevä Riku Vassinen ja yrittäjä Antti Isokangas esittelivät Digitaalinen jalanjälki-kirjassaan esittämiään teesejä. Päivän päätti paneelikeskustelu aiheesta “Pystyvätkö suomalaiset yritykset muuttumaan insinööritaloista ketteriksi mediayrityksiksi?”.


Vaikka Digitaalinen jalanjälki-kirja käsitteleekin internet-aikakauden yritysmarkkinointia, korosti TBWA\Helsingin toimitusjohtaja Petteri Kilpinen aloituspuheenvuorossaan sitä, että hyvä tuote, brändi ja tarina ovat edelleen markkinoinnin ja yrityksen menestyksen taustalla. Esimerkiksi Facebookin ja muiden niin sanottujen sosiaalisten medioiden muotojen on oltava osa kokonaisuutta mietittäessä yrityksen markkinointia.

Myös päivän pääpuhuja Taneli Tikka huomautti, että peruslähtökohtana yrityksen tulee miettiä, onko sillä aikaa tehdä asiat kunnolla. Kaikki lähtee dialogista asiakkaan ja yrityksen välillä ja dialogista, ajan käyttämisestä asiakkaaseen, on mahdollista kehittää myös kilpailuetu. Dialogi on tärkeää, koska koskaan ei ole mahdollista kontrolloida alaisia tai asiakkaita. Tikan neljä iskulausetta kuuluivatkin seuraavasti:

- Dialogi muokkaa imagosi!
- Sinusta puhutaan – halusit tai et!
- Keskustelu jatkuu – olit mukana tai et!
- Asiakkaalla on oma käsityksensä sinusta ja siitä, mitä sinun pitäisi olla!


Tämän päivän yritysmaailmassa arvoa luodaan yhdessä asiakkaan kanssa ja yhteistyön avulla halutaan päästä mukaan luomisen kokemuksiin. Samalla asiakas sitoutetaan yritykseen. Esimerkkinä yhteistyön voimasta Tikka mainitsi The Lord of the Rings-elokuvatrilogian. Tekijät ymmärsivät elokuvia suunniteltaessa, että he eivät voi toimia ihmisten käsityksiä vastaan, koska kyseessä on maailmanlaajuinen ilmiö ja he ottivatkin faniyhteisöt mukaan tekemään elokuvia. Yhteisöillä oli suora yhteys kaikkiin elokuvan tuotantoryhmän jäseniin puvustajista kuvaajiin. Elokuvista tuli entistä henkilökohtaisempia ja autenttisempia yhteistyön avulla. Elokuvan tekijät siis miettivät, kuka heidän asiakkaansa on eli kenen kanssa dialogia käydään.

Dialogin lisäksi Tikka korosti sitä, että kaikki organisaation ihmiset tulisi laittaa kohtaamaan asiakas, jotta jokaiselle olisi selvä tuotteen tai palvelun yhteys asiakkaaseen. Esimerkkinä Tikka mainitsi autovalmistaja Toyotan, jossa jokainen markkinointiosaston työntekijöistä lähtien joutuu työt aloittaessaan kuukaudeksi kokoamaan autoja.


Lisätietoa Rikun ja Antin supermielenkiintoisesta kirjasta löytyy esimerkiksi seuraavista osoitteista:
www.marmai.fi/digitaalinenjalanjalki
www.talentumshop.fi
www.mcreads.com

-Anu Isoaho

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti