perjantai 14. toukokuuta 2010

Menestyvä myyjä ratkaisee tarpeita ja myy Onnellisten Sanomia

Palaanpa vielä ajatuksissa viikon takaiseen myynnin kehittämisen toiseen koulutuspäivään. Itse pääsin osallistumaan vain Oulussa pidettyyn tilaisuuteen, joten raportti seuraa sieltä. Täytyy sanoa, että päivä päättyi melkoisissa flow-tunnelmissa...


Kouluttaja Jan Vorselmanin johdolla käytiin tällä kertaa kiinni myyntitekniikoihin. Kouluttaja hoksautti, että hyvä nyrkkisääntö on välttää sellaisia kysymyksiä, joihin on helppo vastata kyllä tai ei. Asiakasta konkreettisesti hyödyttävien argumenttien käyttö ei onnistu, ellei myyjä ole kartoittanut ja tunnistanut ostajan todellisia tarpeita. Saman tuotteen ominaisuuksilla voi olla erilainen merkitys ja painoarvo eri asiakkaiden kohdalla. Kaikilla on jokin tavoite ja myyjien tulee auttaa asiakasta saavuttamaan se. Hyvä keino nopeuttaa yhteisen sävelen löytymistä on tutustua asiakkaaseen etukäteen esimerkiksi internetiä hyödyntämällä. Usein asiakkaan arvojen tuntemisesta on hyötyä.

Jan Vorselman laittoi meidät pitämään aivoriiheä eli brainstormaamaan. Pohdimme seuraavia kysymyksiä:

- Mitä tulee ensimmäisenä mieleen paikallislehdistä ja myynnistä?
- Mitä asiakas saa?
- Mikä on oikeutuksemme olla markkinoilla? Mitä ylivoimaisuustekijöitä paikallislehdillä on?



Ideointi tuotti värikkäille Post-it -lapuille kasan hyviä oivalluksia, jotka toimivat johdatuksena varsinaisten kuningasideoiden syntymiselle. Kouluttaja pisti jokaisen osallistujan keksimään jonkun konkreettisen teon, joka täten luvataan toteuttaa lehdessä myynninedistämis toimenpiteenä. Syntyneet ideat olivat hauskoja, nerokkaita ja takuulla tehokkaita, kun ne laitetaan käytäntöön! Vai mitä sanotte...

...yrittäjien verkostoseminaarista jokiristeilyn muodossa
...tuhkanlevitysbileistä jäiden sulamisen edistämiseksi
...yrittäjäiltamista
...asiakkaille järjestettävistä Kärppä-peli- ja teatterimatkoista
...yrittäjille järjestettävistä koulutus- ja konsultointipalveluista

Loistavaa, sanon minä!

Nuorisopanelistit Liisa Haapanen ja Eveliina Väyrynen

Päivään mahtui myös pienimuotoinen nuorisopaneeli, jossa osallistujat pääsivät esittämään viestinnän opiskelijoille tiukkoja kysymyksiä nuorten lukutottumuksista ja lehden tilaamista. Lopputulos tuntui olevan, että kyllä, kyllä lehtiä todella kannattaa tehdä myös nuoria varten. Erityisesti lehdestä halutaan lukea onnellisia, hyviä asioita. Ketään ei kiinnosta seurata kotipaikkakunnan tapahtumia, jos sivuilta huokuu alueen näivettyminen.

Jan Vorselman totesikin loppuun, että Suomi kaatuu ilman teitä, jotka onnellisuutta ja intoa ruokkitte! Muistetaan se pilvisenäkin päivänä.

- Ulla Alakangas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti