maanantai 8. helmikuuta 2010

Markkinointiviestinnän viikon seminaarien antia

Markkinointiviestinnän viikko välittää ensi käden tietoa markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän nykytilasta. Tapahtuma kokosi tänä vuonna 3500 ammattilaista saman katon alle luomaan entistä parempia kontaktiverkostoja. Tapahtuman huippuseminaarit tarjosivat käytännönläheistä tietoa ajankohtaisista asioista, josta erityyppisissä tehtävissä toimivat viestintä- ja media-alan ammattilaiset pystyivät keräämään itseään parhaiten palvelevaa sisältöä. Osallistuin seminaareihin 28.10. Helsingissä ja jaan nyt tässä parhaita paloja Lokkaalin blogin lukijoille.


1. Google brändinrakentajan työkaluna
Maajohtaja Petri Kokko, Google

  • Joka 3. kommentoi netissä viikottain
  • Suomessa on 3,6 miljoonaa netin käyttäjää
  • 80 % käyttäjistä vertaa hintoja netissä
  • Hakumäärissä on kasvua, 81 % netin käyttäjistä menee verkkosivuille hakukoneen kautta
  • Kaikkialla ohjataan menemään verkkoon (mieti esim. bussipysäkkimainos)
  • 81 % on netissä samaan aikaan kuin katsoo televisiota, offline-mediat kiihdyttävät hakuja
  • Hakusivu on kohtaamispaikka
  • 71 % käyttäjistä olettaa johtavien brändien löytyvän hakutulosten yläpuolelta

Videoita ladataan Youtubeen joka minuutti 18 tuntia. Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone ja se on vaikutukseltaan tv-kanaviin verrattava media. Lisäksi 50 % kaikista videoista on kommentoituja tai arvosteltuja. Hauska case-esimerkki Youtuben käytöstä: Youtube Symphony Orchestra koottiin ihmisten lähettämien videoiden perusteella. Parhaat soittajat valittiin videoiden näytteiden kautta ja heidät lennätettiin Carnegie halliin New Yorkiin. Yksi päivä harjoiteltiin ja sitten esiinnyttiin.

Tulevaisuuden visio: Tulevaisuudessa sisältöjä suunnitellaan netin ehdoilla, eikä television kuten nyt. Verkko- ja sosiaalisen median ei tulisi olla enää lisä tv-, printti- ja ulkomainoksille vaan ennemminkin sitä kautta kannattaa iskeä ja vähintään käyttää sitä strategian tukena jo alusta asti.

2. Moottori - asiakaslehden ja netin tehokasta yhteispeliä.
Kehityspäällikkö (verkon sisällöntuotanto) Petteri Numminen, Kynämies

Moottori on autolehti, joka tarjoaa Autoliiton jäsenlehtenä tietoa ja vinkkejä autouutuuksista, automatkailusta ja liikenteestä. Moottori on Suomen ensimmäinen autolehti. Moottori on ilmestynyt vuodesta 1925 lähtien ja Kynämiehessä lehteä on tehty vuodesta 1997 asti.

- Kun Moottorista tehtiin verkkolehti, se ei sellaisenaan itsenäisenä nettilehtenä toiminut
- Kokemusten perusteella monestikaan yhteys printin ja netin välillä ei toimi
- Moottori vietiin osaksi Plaza.fi –plavelua, joka on “sähköinen Kamppi”.

  • “Plaza on Moottorin äiti”
  • “Plaza on prosessi ei projekti”
  • “Plaza on verkkopalvelu eikä mikään verkkolehti”

- Nettisivuille tullaan, koska on joku ongelma, tarve saada tietää jokin asia. Sen takia usein sivuille tullaan Googlen kautta. Lehden suhteen on täysin eri periaate. Lehteä luetaan vapaalla ajankuluksi.
- Painetun lehden sisältöjä voidaan käyttää, mutta pääsääntöisesti kannattaisi tehdä juttu erikseen nettiin.
- Nyt Moottorilla on 20 000 viikkokävijää.
- Autoliitto ei ole vielä saanut uudistuksella tavotteiden mukaista lisäystä jäsenmääräänsä, vaikka verkkopalvelun kävijämäärä on 10 kertaistunut. Prosessia jatketaan.


3. Sosiaalisen median työkalut osana lehtiprosessia.
Luova johtaja Miikka Leinonen, Zeeland Society/Maggie Oy

- Lukijat tulee ottaa mukaan tekemään sisältöä
- Hyvä keino tähän on esim. wikit. Sisältöjä voi käyttää juttuina + lisäksi wikiin jää muuta materiaalia eli lisätietoa juttuun.
- Yhdessä lukijoiden kanssa tekeminen tuo ilmi, että miten lukijat ajattelevat

Askeleet sosiaaliseen mediaan:

- Leiki. Et voi hyödyntää sosiaalista mediaa, ellet tunne sitä.
- Oksenna. Lopputuotteen tulee olla sellainen, että se menee sosiaaliseen mediaan eli sen tulee olla sellainen, että sen voi jakaa helposti. Samoin kuvien kannattaa olla sellasia, että ne voi tuupata suoraan esim. Flickr- tai Slide –palveluihin. Esim. Neste Oil:sta oli Flickr’ssä brändin maineen kannalta ikäviä kuvia. Tuuppaamalla itse hyviä kuvia, joihin on oikeudet, voi hukuttaa massaan huonot kuvat.
- Kysele. Laita Facebookiin aiheita ja kysy, mitä mieltä lukijat ovat ja mitä he haluavat. ET-lehtikin kyselee Facebookissa!
- Elä. Optimoi sosiaalisen median käytön onnistuminen, kulkemalla kaikkien askelmien kautta ennen kuin alat elämään siellä.


Viisikko-Communica VCA Oy teki messukävijöille kyselytutkimuksen markkinointiviestinnän panostusnäkymistä vuodelle 2010. Katso tulokset tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti